Zlevněné jízdné: počínající deformace trhu maloobchodu

5. 02. 2019 8:58:17
Jízdné prakticky „zadarmo“ nepředstavuje pouze stovky šťastných seniorů a studentů, které můžou brázdit Českou republiku s téměř nulovými náklady. Již teď můžeme pozorovat počínající deformaci tržního prostředí určitých odvětví.

Od 1. září 2018 začaly platit zvýšené slevy na jízdné. Studenti do 26 let a senioři starší 65 let mohou využívat ve vlacích a autobusech slevu ve výši 75 % z ceny jízdného. Na jedné straně máme řadu spokojených studentů a seniorů, ale každá mince má dvě strany. Co se skrývá na té druhé? Po více než čtyřměsíčním fungování 75% slev si můžeme dovolit první hodnocení.

Růst počtu přepravených cestujících a jeho náklad

České dráhy se pochlubily, že v loňském roce přepravily 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu a zároveň nejvyšší počet přepravených pasažérů za posledních deset let. Díky tomuto nárůstu předběžně ohlásily ziskové hospodaření v roce 2018. Zvýšený počet cestující je logickým důsledkem nově vyměřených cen, ne zvýšení kvality služeb, které by přilákalo nové cestující.

O ziskovém hospodaření se samozřejmě také mluvit nedá, bez dotací státu by České dráhy jen těžce dosahovaly zisku. Kritiky na České dráhy, ale již bylo dost. Počet přepravených cestujících rostl u všech vlakových a autobusových dopravců. Čím je tento růst vykoupen?

Stát předběžně vyčíslil náklad na slevy na 6 miliard Kč (z grafu uvedených v druhé části textu je jasně patrný dramatický meziroční nárůst). Jedná se zatím pouze o odhad. O kvalitním vyčíslení bude možné hovořit až za rok 2019. Část roku 2018, kdy slevy začaly platit, lze považovat za „náběhový“ a v letošním roce můžeme být svědky dalšího růstu počtu přepravených cestujících. Tento obrovský náklad nenese nikdo jiný než občané prostřednictvím daní. O tomto „nákladu“ a jeho důsledcích už toho bylo napsáno mnoho. Nicméně začíná se objevovat i jiný vedlejší důsledek zavedení těchto slev mimo přímý náklad státu, respektive daňových poplatníků, důsledek, který možná nebyl vládou vůbec zvážen a začíná postupně nabývat na významu. Jedná se o vliv na trh maloobchodníků.

Vedlejší důsledek – deformace trhu maloobchodníků

Jak mohlo zlevněné jízdné poškodit maloobchodníky? Pokud hovořím o maloobchodnících, mám v tomto případě na mysli maloobchodníky s potravinami a doplňkovým zbožím, kteří působí v obcích, či menších městech, kde nejsou dostupné nadnárodní obchodní řetězce.

Těmto maloobchodníkům výrazně snížené jízdné způsobilo úbytek zákazníků. S velkou nadsázkou lze říci, že zvýšený počet cestujících u přepravců rovná se snížený počet zákazníků. K čemu tedy došlo?

Výrazné procento zákazníků zmíněných obchodů je představováno seniory. Lokální maloobchodníci si účtují mírně zvýšené ceny, což je dáno především obratem zboží, který je nižší než v případě nadnárodních obchodní řetězců, jenž jsou navíc schopny díky své velikosti dosahovat signifikantních úspor z rozsahu. Mohli bychom dále zmínit náklady na dopravu do odlehlejších lokalit, nižší vyjednávací sílu menších obchodníků vůči dodavatelům apod. Mírně zvýšené ceny maloobchodníků v menších obcích mají své opodstatnění.

Do doby, než došlo k výraznému snížení nákladů na jízdné, senioři, představující výraznou skupinu zákazníků, tyto ceny akceptovali. Náklady v podobě jízdného a času stráveného cestou do většího města, kde by si mohli nakoupit za nižší cenu, převyšovaly nad úsporou plynoucí z nižších cen. Po zavedení 75% slevy na jízdné ovšem došlo ke snížení jejich cestovních nákladů a rozšíření rádiusu, kam je ochotná tato skupina zákazníků cestovat, aby dosáhla cenové úspory. Senioři začínají více využívat levné dopravy a jezdí nakupovat do velkých obchodních řetězců. Místním maloobchodníkům klesá počet zákazníků.

Na jedné straně tedy stojí zvýšení počtu cestujících a tržeb dopravců, které ale platí skrze stát daňový poplatník, na druhé straně stojí úbytek zákazníků a tržeb maloobchodníků, kteří daněmi do rozpočtu přispívají. Zlevněné jízdné má tedy vedlejší účinek v podobě deformace maloobchodního trhu ve prospěch nadnárodních řetězců, který v konečném důsledku může vyvolat ukončení činností lokálních obchodníků v menších obcích, což samozřejmě ovlivní také jiné trhy naší ekonomiky.

Zmíněný počínající vedlejší účinek nemusí být jediný, to ukáže čas.

ANALÝZA: Přijaté faktury na kompenzaci slev jízdného

Na grafu níže je jasně patrný dramatický nárůst výdajů státní kasy na zlevněné jízdné. Analýza vychází z přijatých faktur ministerstva dopravy. Je nutné poznamenat, že „účet“ vystavený ministerstvu dopravy ještě není kompletní. Dopravci stále nezaslali faktury za prosinec, někteří ještě za listopad. Kompletní náklad tedy bude vyšší. Jeho konečná výše bude pravděpodobně známá koncem února či v březnu. Také je nutné připomenout, že 75% sleva na jízdné byla zavedena až v září. Kompletní obrázek, zda celkový výdaj bude zmíněných 6 miliard Kč či více, si budeme moci udělat až po roce 2019.

Zdroj: Ministerstvo dopravy České republiky; vlastní analýza | * Pozn.: Rok 2018 není kompletní, část dopravců bude vystavovat fakturu na kompenzaci za prosinec, případně ještě listopad.

V následujícím grafu je zobrazena meziroční změna kompenzací placených významným dopravcům působícím v České republice.

Zdroj: Ministerstvo dopravy České republiky; vlastní analýza | * Pozn.: Rok 2018 není kompletní, část dopravců bude vystavovat fakturu na kompenzaci za prosinec, případně ještě listopad.

Tabulka uvedená níže ukazuje podíl významných českých dopravců na celkové výši výdajů státu na kompenzaci slev jízdného.

Zdroj: Ministerstvo dopravy České republiky; vlastní analýza | * Pozn.: Rok 2018 není kompletní, část dopravců bude vystavovat fakturu na kompenzaci za prosinec, případně ještě listopad.

Autor: Adam Páleníček | úterý 5.2.2019 8:58 | karma článku: 20.28 | přečteno: 905x

Další články blogera

Adam Páleníček

Komentář: Ministerstvo financí snížilo odhad očekávaného růstu

Ministerstvo financí ve své predikci snížilo očekávaný růst z 2,9 % HDP na 2,5 %. Tento krok lze považovat za logické vyústění aktuální situace.

30.1.2019 v 15:34 | Karma článku: 11.38 | Přečteno: 518 | Diskuse

Adam Páleníček

2019: Zadrhne se "motor" české ekonomiky?

České ekonomice se v loňském roce, stejně jako v dalších letech předešlých, nebývale dařilo. Čím dál více se nabízí otázka - kdy to skončí? Mnohé o pozici ekonomiky v hospodářském cyklu může říct počet realizovaných transakcí.

28.1.2019 v 9:41 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 613 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Tomáš Flaška

Apple Pay – mnoho povyku pro nic

Docela jsem zíral, jak včera propagandisticky proběhlo zprovoznění služby Apple Pay v naší republice. Málokterý soukromý projekt se dočká takové pozornosti. Přitom to není nic převratného.

20.2.2019 v 11:22 | Karma článku: 13.51 | Přečteno: 403 | Diskuse

Jan Mach

Chystáte se předčasně splatit hypotéku?

Zvažujete-li předčasné splacení hypotéky, informujte se o konkrétních podmínkách a způsobu výpočtu účelně vynaložených nákladů ideálně již v době sjednávání hypotečního úvěru, vyplatí se vám to, není totiž banka jako banka, zatím.

19.2.2019 v 17:21 | Karma článku: 8.24 | Přečteno: 317 | Diskuse

Tomáš Kubín

Zaplať jablkem!

Apple Pay je konečně v ČR a až nás přejde prvotní nadšení, můžeme začít přemýšlet o tom, zda to vůbec potřebujeme, jestli není něco lepšího a kolik ta legrace, byť zakalkulovaná do ceny produktu, vlastně stojí.

19.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 12.04 | Přečteno: 265 |

Zbyšek Hlinka

Třetí a čtvrtá vlna EET aneb Košíčkovy omyly

Pan Košíček neotevřel pod svým blogem diskuzi, tedy mi nezbývá, než jeho pochybné výpočty uvést na pravou míru. Vezměme si živnostníka - řemeslníka, o kterém autor píše...

18.2.2019 v 20:13 | Karma článku: 30.73 | Přečteno: 1023 | Diskuse

Tomáš Flaška

Za koho kope paní ministryně Nováková?

Češi si prý za drahá mobilní data mohou sami. A to z důvodu, že než by je draze platili, tak radši používají veřejné WiFi. A paní ministryně to myslí zjevně vážně.

18.2.2019 v 18:39 | Karma článku: 43.01 | Přečteno: 3560 | Diskuse
Počet článků 3 Celková karma 16.35 Průměrná čtenost 678

Ekonom působící v investičním bankovnictví (fúze a akvizice) se zkušenostmi v oblasti oceňování podniků a majetku s přesahem do práva.

Najdete na iDNES.cz