Meziroční pokles prodeje nových automobilů není překvapující. Již v posledním čtvrtletí 2018 jsme pozorovali zpomalení automotive. Automobilky snižovaly své objednávky u subdodavatelů z Tier 1 a části firem z tohoto sektoru stagnovaly, případně se přímo propadaly výsledky hospodaření.
Ochlazení automotive sektoru a propouštění
V letošním roce část těchto společností plánuje také propouštění zaměstnanců. Nicméně tento fakt není třeba považovat za nástup hluboké krize. Automotive byl do značné míry přehřátý a vyráběl nad svůj potenciál, což je dlouhodobě neudržitelné. Případný nárůst nezaměstnanosti způsobený propouštěním v automotive lze považovat spíše za strukturální a „volní“ zaměstnanci se přesunou do sektorů, kde je jich v současnosti nedostatek, takže v konečném důsledku to může české ekonomice prospět.
Automotive a trh transakcí
Ochlazení v automotive má vliv také na trh transakcí. Ze strany investorů značně ochladl zájem kupovat společnosti působící v automotive. Pokud přeci jen chtějí provést akvizici v daném sektoru, nabízejí mnohem nižší ceny. Zatímco v roce 2016 a 2017 mohli dostat prodávající společností působících v automotive cenu ve výši i 6-ti, případně 7-mi násobku ročního provozního zisku před zdaněním a odpisy, v současnosti se nabídky pohybují okolo 5-ti násobku.
Stagnace v příštích letech
V příštích letech lze očekávat další ochladnutí a stagnaci automotive sektoru, což potvrzuje také prognóza Economist Intelligence Unit, dle které by měl počet zaregistrovaných nových aut v ČR v příštích letech stagnovat.